Fasciatherapie

Fasciatherapie, herstel van fasciale bewegelijkheid

Spieren zijn omhuld door fascia. Deze fascia zijn bindweeselvliezen. De fascia verbinden de spieren, botten en organen. Fascia bevatten veel zenuwuiteinden en als deze in een slechte conditie verkeren, kunnen ze pijn veroorzaken. Verklevingen in de fascia kunnen de beweeglijkheid beperken en kunnen behandeld worden met fasciatherapie.

Een zachte, diepgaande behandeltechniek

Fasciatherapie is een zachte behandelmethode, afkomstig uit de osteopathie die gericht is op de beïnvloeding van spanning in het fasciale systeem. Het is een relatief onbekende behandelmethode. Met behulp van specifieke manuele technieken en gerichte oefeningen kunnen verstoringen in het fasciale systeem zich herstellen. Dit moet resulteren in een herwonnen bewegingsvrijheid, een afname van klachten, een verbeterde houding, efficiëntere bewegingspatronen en een verhoging van de belastbaarheid. De behandeling wordt doorgaans als diepgaand en aangenaam ervaren.

ACNES

ACNES staat voor Anterior Cutaneous Nerve Entrapment Syndrome. Deze buikpijn ontstaat door druk op de plek waar de huidzenuwen door de rechte buikspier lopen. De pijn kan intens zijn. In eerste instantie wordt vaak gedacht aan de darmen.

Fasciatherapie kan de druk op de huidzenuwen beïnvloeden om zodoende de zenuw te laten herstellen zodat de pijn verdwijnt.

Wil je weten of je ACNES hebt. Doe hier de zelftest.

fasciatherapie

Speciale onderzoeksmethode

De Fascia Integratie Therapie (F.I.T.) kan toegepast worden na een onderzoeksmethode waarbij het hele lichaam van top tot teen wordt onderzocht.  Hierbij kijken we naar de relatie van uw klacht met eventueel andere (onopgemerkte) problemen. Na het onderzoek vindt er een inventarisatie van de problemen plaats en wordt een behandelstrategie uitgestippeld. Na elke behandeling vindt een test plaats om te kijken wat de progressie is van de behandeling.

IASTM

Er zijn verschillende manieren om de fascia te beïnvloeden. Naast de handen kunnen ook instrumenten gebruikt worden om de fascia te bevrijden. Dit noemen we IASTM. De pijn en de bewegelijkheid kan op deze  manier snel verbeteren.

Vliegwieltraining

Isoinertial training ofwel vliegwieltraining is in eerste ontwikkeld voor krachttraining in de ruimte. Deze vorm van krachttraining geeft in tegenstelling tot normale krachttraining een optimale stimulus voor hypertrofie doordat er meer activatie van spiervezels is tijdens de excentrische fase van een beweging.  Daarnaast heeft deze vorm van training een positieve invloed op fascia en pezen.

Fasciatherapie in Amstelveen

Vanaf nu is fasciatherapie en vliegwieltraining bij Fysio Quality in Amstelveen beschikbaar en kan onderdeel uitmaken van de behandeling. De behandeling valt onder de dekking van de aanvullende zorgverzekering voor fysiotherapie.

Wil jij terugkomen op je oude niveau? Of beter?!